Neem contact met ons op via de chat functie aan de onderkant, rechts, van het scherm.
Als "Leave a message" getoond wordt, zijn wij niet direct beschikbaar. We nemen in dat geval z.s.m. contact met u op.
Gratis advies nodig?

Nieuwsbrief

Vluchten :Reisinformatie.

Reisinformatie bij vluchten

Houdt u er rekening mee dat u voor het maken van een vluchtreservering 18 jaar of ouder moet zijn. Over het algemeen is het niet toegestaan dat personen onder de 16 jaar alleen mogen reizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie.

Namen
Houdt uw paspoort bij de hand als u vluchten wilt gaan boeken, het is zeer belangrijk dat de naam op uw ticket exact gelijk is aan de naam op uw paspoort.
Voor het reserveren van vluchten dient u uw eerste volledige voornaam en uw volledige achternaam te vermelden:

Voorbeelden correct invullen passagiersnamen:
Jacobus J. Jansen wordt Jacobus Jansen

Indien u getrouwd bent en in het bezit van een Nederlands paspoort:
Petronella Pietersen ev (echtgenote van) Jansen wordt Petronella Pietersen (meisjesnaam)

Cornelia Schoonebeek wv (weduwe van) Meenk wordt Cornelia Schoonebeek (meisjesnaam)

Jacob van Es ev (echtgenoot van) Doorn wordt Jacob van Es (geboortenaam)

Gebruik bij het maken van een boeking nooit uw roepnaam ! Is uw roepnaam Jos maar staat in uw paspoort Jacob, dan vult u Jacob in als voornaam.
De huidige beveiligingseisen bepalen dat dit moet en het is dus essentieel dat u dit controleert tijdens het maken van de boeking. Wijziging van de naam na boeking kan hoge kosten met zich meebrengen en het kan zelfs noodzakelijk zijn de boeking te annuleren en opnieuw te boeken.

E-tickets
U ontvangt uw e-ticket per e-mail. Een e-ticket is de elektronische versie van het ouderwetse papieren ticket.

Inchecken
Om in te checken op de luchthaven en uw instapkaart te ontvangen hoeft u zich slechts te legitimeren bij de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij of - indien aanwezig - bij de selfservice check-in van de betrokken maatschappij. Er wordt dan automatisch een instapkaart geprint. U moet zich legitimeren met uw paspoort. De luchtvaartmaatschappij kan vragen om uw reserveringsbevestiging. Neemt u deze dus voor de zekerheid mee.

Online inchecken kunt u in de meeste gevallen op de website van de maatschappij zelf, onder vermelding van het reserveringsnummer van de desbetreffende maatschappij, dat u kunt vinden in uw e-ticket bevestiging. Over het algemeen kunt u vanaf  24 uur voor vertrek online inchecken.

Voor vluchten binnen Zuid-Afrika raden wij u aan 2 uur voor vertrek in te checken. Voor internationale vluchten raden wij u aan 3 uur voor vertrek in te checken. Vluchten kunnen niet worden opgehouden voor passagiers die te laat komen.

Hoeveel kilo bagage mag ik meenemen?
Het meenemen van de toegestane hoeveelheid ruimbagage wordt vermeld op uw ticket. Over het algemeen gelden de volgende regels: economy class reizigers mogen gratis 1 stuks bagage meenemen aan boord van 23kg, business class reizigers 30 kg. Baby's hebben over het algemeen slechts recht op 10 kg bagage. Handbagage: 1 stuk met (in de regel) afmetingen van 55 cm x 35 cm x 25 cm met een max. gewicht van ca. 8 kg. Afmetingen en gewicht kunnen afwijken per maatschappij.

Wilt u extra bagage meenemen, zoals b.v. golftassen ? Geef dit door bij boeking, zodat  het vervoer van de extra bagage voor u aangevraagd kan worden bij de betreffende luchtvaartmaatschappij. Houdt u er rekening mee dat de meeste maatschappijen zoals o.a KLM hiervoor kosten berekenen, deze kunnen afwijken per luchtvaartmaatschappij.

Stoel  reserveringen
Wij hebben geen controle over de toewijzing van stoelen door de luchtvaartmaatschappij. U kunt echter uw stoelvoorkeur aan ons doorgeven, b.v. een raamplaats of stoel aan het gangpad, zodat wij dit voor u aan kunnen vragen.Wij kunnen niet garanderen dat uw wens gehonoreerd zal worden, maar er zal, indien mogelijk rekening, mee worden gehouden. Bij sommige maatschappijen is het slechts bij de check-in voor uw vlucht mogelijk om  stoelen aan te vragen. Enkele maatschappijen - zoals KLM - bieden u de mogelijkheid tegen betaling stoelen met extra beenruimte te reserveren. U kunt dit doen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Betaling kan over het algemeen met creditcard en/of internet bankieren.

Service aan boord
Service aan boord :  b.v. maaltijdservice, consumpties etc.  kunnen verschillen  per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen is de maaltijdservice bij vluchten inbegrepen.
Heeft u specifieke maaltijdwensen zoals een vegetarische maaltijd of een kindermaaltijd voor uw kinderen ? Geef dit bij boeking door zodat dit voor u aangevraagd kan worden bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.  Bij vluchten met lowcost maatschappijen is het mogelijk dat er kosten worden berekend voor consumpties aan boord. Raadpleeg de maatschappij voor meer specifieke informatie omdat de gehanteerde service van tijd tot tijd kan verschillen.

Directe vluchten
Houdt u  er rekening mee dat een vlucht die op uw vliegticket als "direct" wordt omschreven, niet noodzakelijk een non-stop vlucht is. Een vlucht die als direct wordt omschreven is een vlucht waarbij tijdens de reis niet van vliegtuig moet worden veranderd. Het is dus wel mogelijk dat er een tussenlanding gemaakt kan worden.

Zwangerschap en reizen met kinderen
Sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren vrouwen toe te laten die op het ogenblik van de terugreis meer dan 28 weken zwanger zijn. Wij raden u aan contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij omdat regels kunnen afwijken per maatschappij en raadpleeg tevens uw arts.

Baby's moeten tenminste 6 weken oud zijn om per vliegtuig te mogen reizen en hebben geen recht op een eigen zitplaats. Een kind moet op de terugreis jonger zijn dan 2 jaar om als baby te kunnen worden beschouwd.Indien de baby tijdens de reis jonger is dan 6 maanden, minder weegt dan 10 kilo en niet langer is als 65cm kan er voor de duur van de reis een reiswiegje aangevraagd worden, dit kunt u bij boeking doorgeven. Voor baby's geldt veelal een korting, deze korting kan per luchtvaartmaatschappij verschillen.

Voor kinderen in de leeftijd vanaf 2 tot 12 jaar moet een eigen zitplaats worden gereserveerd. Voor kinderen geldt veelal een korting, deze korting kan per luchtvaartmaatschappij verschilllen.

Actuele reisschema
Het kan voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij een wijziging/annulering aanbrengt in uw reisschema. De luchtvaartmaatschappij is hiertoe gerechtigd om dit op ieder moment te doen. Uit service oogpunt zullen wij deze wijzigingen zo spoedig mogelijk naar het door u opgegeven e-mail adres sturen dan wel u telefonisch hiervan op de hoogte stellen. Wanneer er zich een vertraging voordoet op de dag van vertrek dient u er rekening mee te houden dat vaak de  inchecktijd van de oorspronkelijk vlucht gehandhaafd blijft. U kunt te allen tijde kijken op de website van de desbetreffende luchthaven voor actuele vluchtinformatie. Vertragingen op de dag van vertrek worden meestal niet aan ons doorgegeven.

Frequent Flyer lidmaatschap

Bent u in het bezit van een frequent flyer lidmaatschap van de luchtvaartmaatschappij, geef dit nummer dan door bij het boeken van de vlucht met betreffende luchtvaartmaatschappij. Naast het sparen van punten kan het frequent flyerlidmaatschap u extra voordelen bieden zoals bv het recht op meer bagage, gratis vervoer van uw golftas of kunt u uw mijlen gebruiken voor het boeken van een stoel met extra beenruimte. Raadpleeg voor meer informatie de website van de maatschappij.

Het boeken van vluchten met uw frequent flyer punten of met tegoedbonnen is alleen mogelijk op de site van de luchtvaartmaatschappij.

Instapweigering, annulering of langdurige vertraging van vluchten
Bij annulering van vluchten op de dag van vertrek en in geval van instapweigering (bijvoorbeeld door overboeking) kunnen reizigers recht hebben op financiële compensatie en bijstand van de luchtvaartmaatschappij. Bij grote vertraging op de dag van vertrek hebben reizigers recht op bijstand en verzorging. De luchtvaartmaatschappij moet getroffen passagiers schriftelijk informeren over deze rechten, zoals vastgelegd in de EC Verordening 261/2004. Deze verordening beschermt de passagier in het geval van op de dag van reizen vertraagde vlucht, omgeboekte vlucht, geannuleerde vlucht of overboekte vlucht en bepaalt welke schadevergoeding gegeven moet worden. Neem voor compensatie of bijstand altijd eerst contact op met de luchtvaartmaatschappij. De EU verordening is van toepassing op vluchten binnen de Europese Unie, alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de Unie ongeacht het land van registratie van de vliegtuigmaatschappij en alle vluchten die aankomen in een EU land en die uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij.

U kunt uw klacht zelf indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor kunt u gebruik maken van de websites van  refunddesk.nl  en  euclaim.nl . Op refunddesk.nl kunt u direct online het officiële EU klachtenformulier invullen, uitprinten en opsturen. Indien u uw klacht indient via euclaim.nl , dienen zij vervolgens namens u een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij en zorgen ervoor dat, eventueel via een gerechtelijke procedure, de schadevergoeding aan u wordt uitbetaald. Houd uw ticket en/of reserveringsnummer van uw vertraagde vlucht bij de hand  en bewaar uw instapkaart en eventuele overige reisdocumentatie.

Community lijst
In overeenstemming met de Europese wetgeving dienen wij u op de hoogte te stellen van het bestaan van een 'Community lijst' die details bevat over luchtvaartmaatschappijen die momenteel niet mogen vliegen binnen/van en naar de Europese Unie. De Community lijst kan worden geraadpleegd op http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_nl.htm. De Zuid-Afrika specialist verkoopt geen tickets met maatschappijen die op deze lijst vermeld staan.

Kijkt u voor vertrek de laatste informatie na over bagage, extra bagage en overige algemene informatie op de site van de Luchtvaartmaatschappij. Deze voorwaarden wijzigen regelmatig en kunnen van belang zijn voor uw reis.

Uw Zuid-Afrika vakantie begint bij de Zuid-Afrika specialist.

Zuid Afrika specialist - Wij zijn aangesloten bij de SGR voor uw financiele zekerheid.