Algemene reisinformatie
Algemene informatie over het zelf reserveren van vluchten
Indien u uw vluchten zelf gaat reserveren houdt dan uw (geldige) paspoort bij de hand. Het is zeer belangrijk dat de naam op uw ticket exact gelijk is aan de naam op uw paspoort. Voor het reserveren van vluchten dient u uw eerste voornaam volgens paspoort volledig in te vullen en uiteraard ook uw volledige achternaam volgens paspoort. Houdt ook uw creditcard bij de hand voor de betaling.
Voorbeeld correct invullen:
Jacobus J. Jansen wordt Jacobus Jansen ( u hoeft dus alleen de eerste volledige voornaam in te vullen).
Indien u getrouwd bent en in het bezit van een Nederlands paspoort:
Petronella Pietersen e.v. (echtgenote van) Jansen wordt : Petronella Pietersen (meisjesnaam)
Cornelia Schoonebeek w.v. (weduwe van) Meenk wordt Cornelia Schoonebeek (meisjesnaam)
Jacob van Es e.v. (echtgenoot van) Doorn wordt Jacob van Es (geboortenaam)
Vul bij het maken van een boeking nooit uw roepnaam in (tenzij deze exact gelijk is aan uw eerste volledige voornaam). Is uw roepnaam Jos, maar staat in uw paspoort Jacob dan vult u dus Jacob in als voornaam. De huidige beveiligingseisen verplichten dit. Het is dus essentieel dat u dit controleert tijdens het maken van de reservering.
Wijziging van uw naam na boeking kan hoge kosten met zich meebrengen en het kan zelfs noodzakelijk zijn de boeking te annuleren en opnieuw te boeken.
Houdt u er rekening mee dat u voor het maken van een vluchtreservering 18 jaar of ouder moet zijn. Over het algemeen is het niet toegestaan dat personen jonger dan 16 jaar alleen reizen. U bent zelf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie.
E-tickets
U ontvangt uw e-ticket per e-mail. Een e-ticket is de elektronische versie van het ouderwetse papieren ticket.
Inchecken
Om in te checken op de luchthaven en uw instapkaart te ontvangen hoeft u zich slechts te legitimeren bij de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij of – indien aanwezig – bij de selfservice check-in van de betrokken maatschappij.
Tegenwoordig kunt u ook al online inchecken en een instapkaart printen van te voren. U moet zich wel altijd legitimeren met uw paspoort. De luchtvaartmaatschappij kan vragen om uw reserveringsbevestiging. Neemt u deze dus voor de zekerheid mee.
Online inchecken kunt u in de meeste gevallen op de website van de maatschappij zelf, onder vermelding van het reserveringsnummer van de desbetreffende maatschappij. U vindt dit op uw e-ticket bevestiging. Over het algemeen kunt u vanaf 24 uur voor vertrek online inchecken.
Voor vluchten binnen Zuid-Afrika raden wij u aan minimaal twee uren voor vertrek in te checken. Voor internationale vluchten raden wij u aan drie uren voor vertrek in te checken. Vluchten kunnen niet worden opgehouden voor passagiers die te laat komen.
Lounges op de luchthaven
Veel van onze klanten rijden op de laatste vakantiedag een redelijk grote afstand terug naar het vliegveld waar ze de huurauto of camper weer inleveren. Wij raden u altijd aan om ruim op tijd te vertrekken naar de luchthaven zodat u niet hoeft te haasten mochten er onverwachte problemen zijn (bijvoorbeeld bij het inleveren van de huurauto, files, meer reistijd dan verwacht etc.).
Dit betekent vaak dat u wel een tijdje moet wachten op het vliegveld. Voor wie nog even rustig wil douchen en relaxen voor de lange terugvlucht, zijn er lounges aanwezig op alle grotere vliegvelden (o.a. OR Tambo Johannesburg en Kaapstad).
Bij Bidvest Lounge kunnen passagiers van alle luchtvaartmaatschappijen terecht mits u een geldige instapkaart (boarding pass) kunt laten zien. U heeft toegang tot de lounge vanaf vier uren voor uw vertrektijd. Indien u online boekt zijn de kosten R 379 per persoon en wanneer u ter plekke besluit om gebruik te maken van de lounge dan zijn de kosten R 436 per persoon (prijzen 2022). Dit is inclusief snacks en drankjes, gebruik van douches (handdoeken aanwezig), gebruik van wifi en eventueel van de rokerslounge.
Stoel reserveringen
Stoelreserveringen kunnen vaak van te voren tegen betaling bij de luchtvaartmaatschappij online gemaakt worden. Bij sommige maatschappijen is het slechts bij de check-in voor uw vlucht mogelijk om stoelen aan te vragen. Enkele maatschappijen – zoals b.v. KLM – bieden ook u de mogelijkheid om tegen betaling stoelen met extra beenruimte te reserveren. U kunt dit doen op de website van de luchtvaartmaatschappij. Betaling kan over het algemeen met creditcard en/of internet bankieren.
Service aan boord
Service aan boord: b.v. maaltijdservice, consumpties etc. kunnen verschillen per luchtvaartmaatschappij. Over het algemeen is de maaltijdservice bij vluchten inbegrepen. Heeft u specifieke maaltijdwensen zoals een vegetarische maaltijd of een kindermaaltijd voor uw kinderen? Geef dit bij boeking op.
Bij vluchten met lowcost maatschappijen is het mogelijk dat er kosten worden berekend voor consumpties aan boord. Raadpleeg de maatschappij voor meer specifieke informatie omdat de gehanteerde service van tijd tot tijd kan verschillen.
Directe vluchten
Houdt u er rekening mee dat een vlucht die op uw vliegticket als “direct” wordt omschreven, niet noodzakelijk een non-stop vlucht is. Een vlucht die als direct wordt omschreven is een vlucht waarbij tijdens de reis niet van vliegtuig moet worden veranderd. Het is dus wel mogelijk dat er een tussenlanding gemaakt kan worden.
Zwangerschap en reizen met kinderen
Sommige luchtvaartmaatschappijen weigeren vrouwen toe te laten die op het ogenblik van de terugreis meer dan 28 weken zwanger zijn. Wij raden u aan contact op te nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij omdat regels kunnen afwijken per maatschappij en raadpleeg tevens uw arts.
Baby’s moeten tenminste 6 weken oud zijn om per vliegtuig te mogen reizen en hebben geen recht op een eigen zitplaats. Een kind moet op de terugreis jonger zijn dan 2 jaar om als baby te kunnen worden beschouwd. Indien de baby tijdens de reis jonger is dan 6 maanden, minder weegt dan 10 kilo en niet langer is dan 65cm kan er voor de duur van de reis bij diverse luchtvaartmaatschappijen een reiswiegje aangevraagd worden. Dit kunt u bij boeking doorgeven.
Voor baby’s tot 2 jaar worden veelal alleen administratiekosten berekend. Voor kinderen in de leeftijd vanaf 2 tot 12 jaar moet een eigen zitplaats worden gereserveerd en geldt meestal een korting op het volwassen tarief. Deze korting kan per luchtvaartmaatschappij verschillen.
Frequent Flyer lidmaatschap
Bent u in het bezit van een frequent flyer lidmaatschap van de luchtvaartmaatschappij, geef dit nummer dan door bij het boeken van de vlucht met betreffende luchtvaartmaatschappij. Naast het sparen van punten kan het frequent flyer lidmaatschap u extra voordelen bieden zoals bv het recht op meer bagage, gratis vervoer van uw golftas of kunt u uw mijlen gebruiken voor het boeken van een stoel met extra beenruimte. Raadpleeg voor meer informatie de website van de maatschappij.
Het boeken van vluchten met uw frequent flyer punten of met tegoedbonnen is alleen mogelijk op de site van de luchtvaartmaatschappij.
Kijkt u voor vertrek de laatste informatie na over bagage, extra bagage en overige algemene informatie op de site van de Luchtvaartmaatschappij. Deze voorwaarden wijzigen regelmatig en kunnen van belang zijn voor uw reis.
Toevoegen aan reisplan